Vores Skole

Skolens historie

Kirkebækskolen er en specialfolkeskole bh. – 10. klasse, for børn med multiple funktionsnedsættelser uden talesprog. Eleverne går i tilnærmelsesvis aldersopdelte klasser. Eleverne undervises efter folkeskoleloven.

Undervisningen tilrettelægges under hensyntagen til den enkelte elevs særlige behov, udfordringer og potentiale. Undervisningen er temaorienteret med udgangspunkt i Folkeskolens fagrække.

Skolen hed tidligere Skolen på Taxvej og lå i Bagsværd.
I sommeren 2001 kunne det daværende Københavns Amt tage den nybyggede specialskole på Vallensbæk Nordmark i brug.
Skolen er bygget med særligt henblik på at være skole for børn med mentale og fysiske udfordringer.

Kirkebækskolen har sit navn efter Birgit Kirkebæk, der var skolens første skoleinspektør.
Birgit Kirkebæk har både i sin tid som skoleinspektør og i sit senere arbejde som lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet, været bannerfører for, at alle mennesker uanset handicap har ret til at blive undervist, forstået og accepteret ud fra det enkeltes menneskes forudsætninger.

Da skolen flyttede fra Taxvej og derfor skulle have et andet navn, var det derfor meget nærliggende, at skolen fik navn efter Birgit Kirkebæk.

Birgit Kirkebæk er stadig en inspirationskilde til skolens pædagogiske fundament og menneskesyn.