Synskonsulenter

Børn og unge under 18 år, som er tilknyttet synsregisteret ved. Kennedy Centret har mulighed for at få synsfaglig vejledning i skole og i hjemmet.

På Kirkebækskolen samarbejder vi med synskonsulenterne rundt omkring i regionerne og kommunerne afhængig af, hvor barnets bopæl er. Den synsfaglige vejledning er en del af det tværfaglige samarbejde på Kirkebækskolen og synskonsulenten er i dialog med klassens personale såvel som skolens ledelse omkring hvilke rammer og pædagogiske tiltag, som barnet har behov for i sin dagligdag på skolen for at blive kompenseret bedst muligt for sit synshandicap. Mange børn på skolen har diagnosen CVI, som er en hjernebetinget synsnedsættelse. Når man har CVI kan man med den rette støtte udvikle sin synformåen og opnå et bedre funktionelt syn.

Synskonsulentens arbejde består bl.a. af besøg i skolen med observationer og afprøvninger. Samarbejde med og vejledning af det tværfaglige personale samt udarbejdelse af skriftligt vejledningsmateriale. Der samarbejdes også med talepædagog og IKT konsulent omkring kommunikation for at sikre barnet bedst mulig visuel adgang til kommunikationssystemet.

Den synsfaglige vejledning i STU forløbet

Når eleven nærmere sig afslutningen på sit grundskoleforløbet, er det tid til at drøfte overgang til videre uddannelsestilbud, som for de flestes vedkommende er et STU-tilbud. I overgangsperioden mellem grundskoleafslutningen og begyndelse af det nye uddannelsestilbud kommer synskonsulenten for unge på banen og afklarer i samarbejde med forældrene og betalingskommunen, hvordan den videre synsfaglige vejledning kan forløbe, og om der skal søges yderligere vejledningstimer.

Indsatsen ligger ofte i tråd med skolekonsulentens og selve vejledningsforløbet vil i overgangen foregå i tæt samarbejde mellem de to konsulenter.

Selve ansøgningen om at fortsætte den synsfaglige vejledning i STU forløbet sendes typisk afsted til hjemkommunen, når den unge er visiteret til et STU tilbud.

Synskonsulenten for unge tilbydes bl.a. følgende i STU forløbet:

• Informere og rådgive personalet på det nye sted om den unges synsproblematik
  • Undersøge fysiske forhold i undervisningsmiljøet, bl.a. lyssætning og placering i lokalet
  • Rådgive personalet om svagsyns- og blindetekniske undervisningsmetoder, samt kompensationsteknikker
  • Rådgive om tilpasning af undervisningsmaterialer
  • Udarbejde faglige erklæringer, der støtter den unges bevilling af hjælpemidler til uddannelsesbrug
  • Vejlede om og afprøve hjælpemidler – herunder opfølgning på brug af optiske hjælpemidler
  • Yde vejledning indenfor områderne ADL (måltidsteknik) og mobility (om at ledsage en svagsynet, om orienteringsmuligheder, tilgængelighed og indretning af undervisningsmiljøet)
  • Deltage i samarbejde med øvrige fagpersoner ift den unges kommunikationsmuligheder
  • Deltage i tværfaglige netværksmøder ift at koordinerer den fælles indsats om den unge
  • Sørge for, at svagsynshensyn medtages i de mål, der udarbejdes for den unges videre uddannelsesforløb.

Når den unge nærmer sig afslutningen på sit STU forløb, søger synskonsulenten for at informere om, hvad der kan tilbyde af videre synsfaglige vejledning efter STU tilbuddets afslutning.

Der er altid mulighed for at kontakte den lokale synskonsulent, hvis der er behov for vejledning eller hvis man mistænker at et barn har et synshandicap.