Talepædagog

Talepædagog på Kirkebæk tilbyder vejledning til alternativ kommunikation samt ASK hjælpemidler til både skolens/børnehusets personaler og forældrene.  Vejlednings formål og forløb aftales i samråd med forældrene og/eller personaler.

Observations forløb: talepædagog deltager i forskellige typer observations forløb, herunder tværfagligt observation af skolestarter, observation af enkelte elever/ børn efter aftale med personale, observation af gruppen/ klassen. Ligeledes tilbyder talepædagogen at lave en videoanalyse efter VIKOM’s principper.

Talepædagogen indgår i et tværfagligt samarbejde med både skolens/ børnehusets lærer, pædagoger, fysio- og ergoterapeuter og psykolog samt eksterne konsulenter. Ligeledes er talepædagogen en del af skolens i kommunikationsudvalg.

Kontor arbejde består af bl.a. i fremstilling af materialer til ASK, skrivelsen af journal notater, hjælp til lærer, pædagoger, forældre med opsætninger/ opdatering af talemaskiner, udarbejdelse af rapporter, skriftlige opsamling af observationer, referater mm.

Både fagfolk og forældre  har muligheden for at  aftale et individuelt tid med talepædagogen for sparring/hjælp til talemaskine opsætning mm.

Talepædagogen kan deltage i Teams møder (efter aftalen) samt Pragmatisk Profil interview. THK kan inviteres ad hoc til LAP-møde samt netværksmøder med eksterne samarbejdspartner.