Terapi

Terapien på Kirkebækskolen består af syv ergoterapeuter og syv fysioterapeuter. Vi arbejder tæt sammen omkring eleverne, hvor vi med vores forskellige faglighed sætter eleven i fokus.

Vi arbejder ud fra et helhedsorienteret menneskesyn, med fokus på at give eleverne så mange succesoplevelser som muligt, hvor både store og små oplevelser har betydning.

Vi understøtter, vedligeholder og muliggør det enkelte barns bevægelse, motivation og sansning, så barnet får de bedste forudsætninger for meningsfuld deltagelse, aktivitet og indlæring.

Alle elever på Kirkebækskolen får undervisningsrelateret fysio- og ergoterapi, da det er en del af skoletilbuddet på Kirkebækskolen. Der udover er det muligt gennem elevens hjemkommunen, at tilkøbe vedligeholdende terapi, typisk af 1 times varighed for henholdsvis fysioterapi og ergoterapi.

Den undervisningsrelaterede terapi foregår oftest i klassen, feks. i forbindelse med madkundskab, gymnastik, svømning eller emnerelaterede fag. Terapeutdeltagelsen aftales i samarbejde med teamet i klassen, og tilrettelægges individuelt for den enkelte elev.

Den vedligeholdende terapi tager udgangspunkt i elevens behov på baggrund af den fysio- og ergoterapeutiske undersøgelse samt forældrenes ønske for indsats. Den tilrettelægges løbende i samråd med forældrene.

Genoptræning efter operative indgreb varetages også af terapeuterne, når der foreligger en genoptrænings plan fra hospitalet. Operationens karakter og en faglig vurdering eventuelt i samråd med lægen, er afgørende for, hvor længe indsatsen varer, dog max 3 måneder, hvorefter der skal ansøges om yderligere tilkøb.

I hverdagen samarbejder terapeuterne tæt med det pædagogiske personale, lærere, bandagister, sagsbehandlere, hjælpemiddelkonsulenter og læger, samt talepædagoger, synskonsulenter og psykolog ved behov.

Træningsfaciliteter på Kirkebækskolen

På Kirkebækskolen har terapien egen træningssal med diverse motoriske og sansestimulerende redskaber.

Skolen har varmtvandsbassin, hvor eleverne træner efter Halliwick principperne og det tilstræbes at alle elever svømmer én gang ugentligt.

Udendørs har vi en sansesti med forskelligt underlag, legeplads samt et varieret terræn at træne i. Vi har også cykler, der tilgodeser forskellige funktionsniveauer.

Vejledning af skolens personale

Terapeuterne har fokus på følgende:

• hensigtsmæssige arbejdsstillinger og forflytninger.
  • spisesituationer.
  • pauseaktiviteter. Dette kan være stillingsskift, hvilestillinger eller børnenes muligheder for selvstændighed.
  • udgangsstillinger, der giver børnene mulighed for aktiv deltagelse i undervisningen.
  • Medinddragelse af børnene i ADL-træning, hvor det er relevant.

Terapeuterne tilbyder desuden deltagelse i

CPOP

Børn med cerebral parese (CP) undersøges med den danske fysio- og ergoterapeutiske CPOP protokol. Børn født i 2008 eller senere, med diagnosen cerebral parese, registreres én gang årligt i den nationale CPOP-database, hvis forældrene giver tilladelse. Det er skolens terapeuter der udfylder protokollen, og de deltager i konsultationerne, når det er muligt.

Børn med andre diagnoser undersøges med en tilsvarende protokol, som terapeuterne på Kirkebækskolen har udarbejdet.

Samarbejde med kommunen

Al kommunikation med kommunerne foregår kun, hvis forældrene har givet tilladelse. Som udgangspunkt er det skriftligt, og terapeuterne kan komme med udtalelser om behov for træning eller hjælpemidler.

Samarbejde med hjælpemiddelkonsulenter
De fleste større firmaer har deres gang på skolen, og terapeuterne stiller gerne op til sparring sammen med forældrene i forbindelse med valg af hjælpemidler, specialløsninger mm

Samarbejde med bandagister

Der kommer flere gange om ugen bandagist til at varetage afprøvning afstøbning og tilretning af kropsbårne hjælpemidler. Terapeuterne arbejder tæt sammen med bandagisten, men det er forældrene, der tager de endelige beslutninger, og forældrene skal være tilstede ved afstøbning af hjælpemidlerne.

Ortopædkirurgiske konsultationer.

Hvis forældrene ønsker det, tilbydes der konsultationer en gang årligt ved pædiatrisk ortopædkirurgisk overlæge, som kommer på skolen. Her ser han børnene sammen med barnets terapeuter og forældrene samt bandagisten.