Ergoterapi

Ergoterapi på Kirkebækskolen er, at vedligeholde elevens færdigheder og funktioner, samt gøre dem aktiv deltagende. I træningen er der specielt fokus på elevens sansemotoriske, oralmotoriske og finmotoriske færdigheder. Der er fokus på følgende:

• Udgangsstillinger
  • Sanseintegration/sansestimulation
  • Ansigt, mund og svælg
  • Nakke og hals (herunder hovedkontrol)
  • Skuldre, arme og hænder (herunder håndmotorik)
  • Selvhjulpenhed i dagligdags aktiviteter (Herunder spisning)

Undervisningsrelateret ergoterapi

Vi yder undervisningsrelateret ergoterapi og deltager fx i fag som madkundskab, svømning, gymnastik eller emnerelaterede fag. Vores fokus i den undervisningsrelaterede ergoterapi er:

• Elevens udgangsstilling (siddende, liggende, stående)
  • Elevens arousal (vågenhedsniveau)
  • Medinddragelse: guidning af elevens krop eller hænder i aktivitet
  • Spisetræning på klassen
  • Indstilling af hjælpemidler fx stole og borde
  • Udformning af kropsbårne hjælpemidler fx håndskinner

Ergoterapeutiske indsatsområder

Udgangsstillinger

Vi har fokus på elevens  udgangsstilling (siddende, liggende, stående). Udgangsstillingen har blandt andet betydning for håndmotorikken, mundmotorikken samt hovedkontrol og bevægelighed af hals og nakke. Ved en dårlig udgangsstilling kan det få betydning for den siddende balance og kontrol. For nogle elever  medfører det, at de må bruge armene som støtte for at opretholde den siddende stilling og  ikke inddrage dem i en aktivitet. For nogle elever betyder det, at nakken falder/hælder mod den ene side, hvilket påvirker synet og på sigt bevægeligheden. En dårlig udgangsstilling kan også få en betydning for elevens evne til at spise og drikke.Der er fokus på, at eleven har og tilbydes forskellige udgangsstillinger og  stillingsskift i løbet af dagen. Stillingsskrift har betydning for barnets vågenhedsniveau, forebyggelse af indskrænket bevægelighed.

Sanseintegration/sansestimulation

I ergoterapien arbejder vi meget ud fra at ”normalisere” nervesystemet. Flere af eleverne har grundet deres hjerneskade et nervesystem der ofte enten over- eller underreagerer på et eller flere typer sansestimuli. Derfor har vi fokus på undersøgelsen af alle syv sanser og gennem træning, at opnå en balance og dermed en hensigtsmæssig sansebearbejdning. Hvis sansebearbejdningen er i ubalance vil adfærden og søvnmønstret ofte afspejle dette.

Vores fokus er meget på de tre kropsorienterede sanser; følesansen, muskel-ledsansen og bevægelses- og balancesansen. I træningen gør vi fx brug af dybe tryk, kæde- og kugledyner, børsteterapi, trampolin, forskellige gynger og terapibolde for at stimulere disse sanser.

Vi vejleder og rådgiver desuden personalet om elevens behov for sanseregulering samt om sansemotoriske hjælpemidler til brug i klassen.

Ansigt, mund og svælg

Spise-, drikke- og synkefunktionen kan hos nogle elever være påvirket grundet muskelspændingsforstyrrelser i krop, ansigt, mund og omkring svælget. Vi tilbyder mundmotorisk stimulering og træning. Derudover udarbejder vi, der hvor det er relevant, en mundmotorisk vurdering, der er en grundig beskrivelse af elevens mundmotoriske færdigheder og funktioner.

I træningen kan der fx være fokus på funktionen i kæbe, læber, tunge samt respiration.

Vejledning af personale samt tiltag kan omfatte siddestillingen i forbindelse med måltidet, udlevering af relevant småhjælpemidler (specialglas/ bestik) samt ændring af madens og væskens konsistens, så disse matcher elevens mundmotoriske forudsætninger.

Hals og nakke (herunder hovedkontrol)

Vi har i både den vedligeholdende og den undervisningsrelaterede ergoterapi fokus på bevægelighed og stillingen af hals og nakke. Hovedkontrol og bevægelighed af hals og nakke har betydning for synet og for evnen til at synke spyt, spise og drikke.

Ergoterapeuterne gør brug af både passive og aktive øvelser til at fremme og vedligeholde kontrollen og bevægeligheden. Ofte gøres der i træningen brug af vestibulær stimulering og forskellige maveliggende udgangsstillinger, hvor eleven gennem leg motiveres til at løfte hovedet og styrke nakkens muskler. Vi gør brug af manuelle udspændings- og mobiliseringsteknikker (blandt andet neurodynamik) for at vedligeholde bevægeligheden og forhale stramme muskler og fejlstillinger.

Skulder, arme og hænder (herunder håndmotorik)

Vi arbejder med håndmotoriske aktiviteter for at vedligeholde færdigheder som fx greb i forbindelse med spisning og mulighed for at anvende kommunikationshjælpemiddel. Vi forsøger at finde de aktiviteter, der motiverer eleven til at anvende hænderne.

Der er fokus på at guide eleven i håndmotoriske aktiviteter med og mod tyngden.

Yderligere er der fokus på at vedligeholde ledstatus og bevægelighed af skulderbæltet, albuer og hænder. Vi gør fx brug af ledmobiliseringsteknikker, kinesio tape, vægtbæring og MotoMed håndcykel.

Vi ledmåler årligt elevens skulder, arme og hænder ud fra CPOP.

Hjælpemidler

Ergoterapeuterne vejleder, afprøver og indstiller løbende de hjælpemidler, som eleven har behov for på skolen. Derudover vejleder vi og hjælper vi til, når eleven skal have nyt eller udskiftet hjælpemidler i hjemmet eller have kropsbårne hjælpemidler (som fx håndledsskinner).

Vores primære fokus er på:

• Arbejdsstole og skråskamler
  • Toiletstole
  • Sejl
  • Småhjælpemidler som bestik, glas og tallerkner
  • Sansemotoriske som gynger, kæde- eller kuglepuder, -veste og -dyner
  • Håndskinner (specialfremstillede eller præfabrikeret)
  • Albueskinner/ armstrækkere
  • Kørestol