Det pædagogiske arbejde

I Børnehuset Kirkebæk tager vores pædagogiske arbejde udgangspunkt i det enkelte barns behov. Vores formål er at skabe en god og tryg barndom, samt støtte barnet i at opnå dets fulde potentiale.

Gennem individuelt udarbejdelse af mål sikre vi, at hvert enkelt barn får de mest optimale betingelser for størst mulig udvikling og trivsel.

Vi udarbejder løbende observationer/tests og beskrivelser af barnets potentialer for at udvikle sig. Dette gøres blandt andet ved hjælp af “Dansk pædagogisk udviklingsbeskrivelse”, som tager udgangspunkt i barnets fysiske, psykiske og sociale ressourcer.

Gennem leg, aktiviteter og kommunikation skaber vi helhed, sammenhæng og tryghed således at barnets udvikling og trivsel fremmes. Vi sigter mod at styrke barnets handlemuligheder, kommunikation og sociale kompetencer.

Vi lægger vægt på kommunikativ udvikling og arbejder bla. med tegn til tale, PODD, dagsskemaer og talemaskiner.

Vi giver barnet mulighed for medbestemmelse og indflydelse i hverdagen. Det sker ved at tolke og aflæse barnets signaler. Barnet er med til at bestemme og har indflydelse på deres dag i Børnehuset. F.eks til at vælge en sang til morgensamling eller vælge mellem forskellige aktiviteter og lege i løbet af dagen.

Vi har et bredt tværfagligt samarbejde med bla. læger, syns- og talehørekonsulenter, samt IKT konsulenter.

Vores hverdag er struktureret og forudsigelig med planlagte aktiviteter der tager udgangspunkt i barnets pædagogiske udviklingstest, samt zonen for nærmeste udvikling.