Beskrivelse af SFO tilbud

Vores pædagogiske afsæt er i relations-pædagogikken, hvor forståelsen er, at mennesker udvikler identitet og personlighed i samspil/dialog og interaktion med andre. For os er kommunikation et særdeles væsentligt element samspillet.

I alle aktiviteter tager vi udgangspunkt i det enkelte barns/den unges individuelle behov og ressourcer, for derved at skabe en hverdag der bygger på anerkendelse, udfordringer, oplevelser og omsorg.

Medbestemmelse og indflydelse på, hvad børnene/de unge har lyst til, er også centralt. Vi opstiller små og store valgmuligheder i løbet af dagen, og støtter børnene/de unge i at give deres mening tilkende. Når børnene/de unge aktivt deltager i det sociale fællesskab, får de indflydelse for eget liv og hermed mulighed for at få venner.

Bevægelse, musik og kreative processer er en stor del af de pædagogiske aktiviteter og forløb som vi har i SFO’en.

I ferierne tager vi ofte på ture væk fra skolen, hvor vi får nogle andre oplevelser end til hverdag. Det kan både være gåture i nærområdet og længere ture, hvor vi benytter skolens busser eller går op og tager s-toget.

Torsdagsgrupper:
Vi har igennem mange år haft et koncept, der hedder “torsdagsgrupper”. Grupperne har hver deres overskrift, som sætter rammen for gruppens aktiviteter. Det kan f.eks. være “Leg og bevægelse”, “Teater”, “krea” og “Udeliv”. Børnene/de unge ønsker herefter, hvilke grupper, de gerne vil være i. Grupperne giver mulighed for at få nye venskaber på tværs af skolens klasser i aktiviteter, hvor man har en fælles interesse.